Algeolie og omega 3

Increasing your Omega 3 intake– especially docosahexaenoic acid (DHA) and eicosapentaenoic acid (EPA)– can do the body some serious good.

Algeolie propfyldt med DHA og EPA.

Bedste olie på markedet med omega3 når du vil undgå fiskeolie og tungmetaller.

Algeolie er et marine-baseret planteekstrakt, der indeholder to langkædede omega-3 fedtsyrer. Algeolie består af store mængder docosahexaensyre (DHA) og en mindre mængde eicosapentaensyre (EPA).

Omega-3 fedtsyrer er vigtige fedtstoffer, der spiller en essentiel rolle for sundheden i kroppens organer, men de er specielt vigtige for at opretholde normale funktioner i hjernen, øjnene og hjertet. Der er tre væsentlige omega-3 fedtsyrer. Den første, alfa-linolensyre (ALA), anses for at være en essentiel fedtsyre, hvilket betyder, at kroppen ikke selv kan danne den, hvorfor den skal tilføres via kosten.

Den er også defineret som en ”forælder” essentiel fedtsyre, hvilket betyder, at kroppen teoretisk set kan omdanne den til de sekundære fedtsyrer docosahexaensyre (DHA) og eicosapentaensyre (EPA).

Den essentielle ”forældrefedtsyre” ALA findes hovedsageligt i planteolier som hørfrø-, soja-,valnød-, græskar-, oliven- og rapsolie. ALA kan også findes i de animalske produkter (kød og æg), hvor dyrene har spist planter, der indeholder ALA.

DHA og EPA findes i marin-alger, fisk og fiskeolier (Arterburn et al., 2006; Gebauer et al., 2006). Både DHA og EPA betragtes nu som betingede essentielle fedtsyrer. En betinget essentiel fedtsyre er en, som principielt kan laves af den menneskelige krop. Imidlertid, når særlige forhold som stress, sygdom, for tidlig fødsel og mangel på andre vigtige næringsstoffer eksisterer, bliver kroppens evne til at lave dem enten stærkt begrænset eller ikke eksisterende.

Der er en række andre vigtige næringsstoffer, som kroppen kræver for at aktivere enzymerne, som konverterer forældrefedtets ALA til de langkædede fedtsyrer DHA og EPA. Så mangel på mineralerne calcium, magnesium og zink eller vitaminerne B6 og Biotin, vil reducere omdannelsen af ALA til DHA og EPA (Horrobin, 1992; Siguel og Lerman, 1994).

Hvordan producerer eller erhverver kroppen DHA og EPA?

Essentielle fedtsyrer er defineret som fedtstoffer, der skal erhverves via kosten, da mennesket er ude af stand til at danne dem selv. De er defineret som ”forældrerfedtet”; linolsyre (LA), en omega-6 fedtsyre og alfa-linolensyre (ALA), en omega-3 fedtsyre.

Den langkædede omega-3 fedtsyre docosahexaensyre (DHA) og eicosapentaensyren (EPA) regnes som betingelsesmæssige essentielle fedtstoffer, der kan opnås på to måder.

DHA og EPA kan fremstilles ud fra den essentielle fedtsyre alfa-linolensyre (ALA) i kosten. (Simopoulos, 2000). Alternativt kan DHA og EPA opnås præformet direkte fra kosten. Hos mennesker er omdannelsen af ALA til DHA og EPA desværre relativt ineffektiv, så klinikere anbefaler nu, at kosten indeholder fødevarer eller kosttilskud, der allerede indeholder forhåndslavet DHA og EPA (Arterburn et al., 2006). De mest almindelige kosttilskud, der indeholder DHA og EPA, er: Fiskeolie, krillolie og algeolie.

Indeholder den kost, de fleste spiser, DHA og EPA nok?

De vigtigste kilder til DHA og EPA for mennesker, er fisk og skaldyr, selvom kød og mejeriprodukter også indeholder små mængder. De eneste plantekilder til de langkædede Omega-3 fedtsyrer DHA og EPA er hav-mikroalger og tang. De primære ikke-vegetabilske kostkilder af DHA og EPA er fisk og skaldyr (Davis og Kris-Etherton, 2003).

Mennesker i vestlige lande med lavt indtag af fisk eller store mængder forarbejdede fødevarer og fastfood, har ofte DHA-mangel. Vegetarer og veganer, der ikke spiser æg, kød, mælkeprodukter eller fisk, er også i underskud af DHA og EPA (Melchert et al., 1987; Ågren et al., 1995).

Kosten er generelt mangelfuld på omega-3 fedtsyrer såsom ALA, DHA og EPA i mange lande. Og kosten i de vestlige lande indeholder for store mængder omega-6 fedtsyrer men mangler omega-3 fedtsyrer sammenlignet med den kost, vores forfædre levede af (Simopoulos, 2000).

På grund af det øgede forbrug af forarbejdede og emballerede fødevarer over det sidste århundrede, indtages der en overdreven mængde omega-6 fedtsyrer, hvilket forårsager øget inflammation i kroppen. Så der er et biologisk behov for at øge forbruget af omega-3 fedtstoffer og reducere indtaget af omega-6 fedtstoffer.

Hvad er fordelene ved omega-3 fedtstoffer?

Omega-3 fedtsyrerne DHA og EPA er nødvendige for produktionen af sunde cellemembraner for hver eneste celle i kroppen såvel som til produktion af biologisk nødvendige signal-molekyler, der påvirker og styrer cellernes stofskifte. DHA og EPA er begge nødvendige til normal udvikling af hjernen, nervesystemet og nethinden hos både fostre og småbørn (Birch et al., 2000; Greenberg et al., 2008). DHA akkumuleres fortrinsvis i hjertet, øjets nethinde, hjernen, rygmarven og de perifere nerver, hvorimod EPA ikke akkumuleres i hjernen og i centralnervesystemet (Salem et al., 2001; Arterburn et al., 2006; Lin og Salem, 2007).

DHA er særlig vigtigt, idet det nu anses for at være afgørende under graviditeten. DHA har også i videnskabelige undersøgelser vist sig at være vigtig for mental sundhed, for restitution efter hjerneskader og i opretholdelse af hjertets sundhed. DHA er afgørende for øjensundhed og utilstrækkelige mængder af DHA vil have en negativ indflydelse på nethinden og forårsage synstab (SanGiovanni og Chew, 2005).

Hvem er i risiko for ikke at få nok DHA og EPA?

Gravide og ammende kvinder har øget behov for DHA og EPA ligesom personer med diabetes og neurologiske lidelser, såvel som for tidlig fødte spædbørn også har. Ældre har større vanskeligheder ved omdannelse af den essentielle fedtsyre, ALA til DHA og EPA (Davis og Kris-Etherton, 2003). DHA er ofte mangelfuld hos personer med depression, hjertesygdom, synsproblemer, diabetes, alkoholisme og traumatisk hjerneskade (Gebauer et al., 2006; Gódor-Kacsándi et al., 2013; Desai et al., 2014; Grosso et al., 2014).

ALA konvertering til DHA og EPA opfylder ikke alle kroppens behov for DHA og EPA

Medicinsk forskning har nu vist, at en sund kost skal indeholde en eller anden kilde til præformet DHA og EPA. En kost kun indeholdende ALA fra planteolier, vil sandsynligvis føre til den betingede mangel på både DHA og EPA.

Omdannelsen af ALA til DHA og EPA er ikke særlig effektiv. I et studie fra 2002 af kvinder, hvor et radioisotop-mærket tilskud af ALA blev givet i 21 dage, var omdannelsen af ALA til EPA kun 21% og til DHA kun 9% (Burdge og Wootton, 2002). Hos mænd er konverteringen er endnu lavere.

Andre undersøgelser maler et endnu dårligere billede af omdannelsen af ALA til de kritiske omega-3 fedtstoffer. Mindre end 5-10% ALA omdannes til EPA og kun 2-5% til DHA (Davis et al., 2003).

Når både mænd og kvinder er medtaget i studierne, har det vist sig, at omdannelsen af ALA i leveren til DHA og EPA er ineffektiv: <5-10% omdannes til EPA og kun 2-5% af kosten ALA omdannes til DHA (Gerter, 1998; Davis og Kris-Etherton, 2003). Disse undersøgelser indikerer, at omdannelsen af ALA til DHA er utilstrækkelig til frembringelse af alt det DHA, kroppen har brug for (Gerster, 1998).

Sammenfattende har medicinsk litteratur i mange år fortalt, at indtag af ALA ville tilvejebringe nødvendige mængder af fedtsyrerne DHA og EPA. Men nyere studier udført de sidste 20 år, der bruger radioaktivt mærkede fedtsyrer, har fastslået, at omdannelsen af ALA til DHA og EPA er for lille til at give den mængde DHA og EPA, der kræves af kroppen. Så som standard, skal yderligere kilder til DHA og EPA indtages fra fødevarer eller kosttilskud, som allerede indeholder disse fedtstoffer.

At opnå et tilstrækkeligt indtag af DHA og EPA er en alvorlig udfordring for vegetarer og veganere. Disse kostvaner giver små mængder ALA, DHA og EPA. “Kliniske studier tyder på, at vævsniveauer af langkædede omega-3 fedtsyrer er nedsat hos vegetarer, og endnu mere hos veganere (Davis et al., 2003). ”

Fundet af lav DHA og EPA i vegetariske og veganske kostvaner har yderligere bevist behovet for en ikke-animalsk kilde til DHA og EPA såsom algeolie.

Kan DHA blive omdannet til EPA?

Det er velkendt, at EPA kan blive dannet fra ALA, men det kan også produceres fra DHA i en proces kaldet retrokonversion. Algeolietilskud indeholder betydelige mængder DHA og mindre mængder EPA. Noget af det DHA vil medvirke til en øgning af EPA på yderligere 10-11% via en proces kaldet retrokonversion (Kris-Etherton og Hill, 2008).

En anden undersøgelse har fundet, at tilskud i seks uger kun med DHA uden EPA, medførte en øgning af EPA på 9,4% via retrokonversion fra DHA (Conquer og Holub, 1997).

I 2009 beskrev Egert et al., at en stigning i EPA plasmaniveauer efter DHA tilskud, undertiden kan overstige stigning i DHA plasmakoncentrationen (Egert et al., 2009).

Kan EPA bliver omdannet til DHA?

Med baggrund i gennemgang af talrige studier er svaret ”nej”.

“Hos mennesker kan DHA indtaget gennem kosten omdannes til EPA, mens produktion af DHA fra EPA ikke er observeret (Oscarsson og Hurt-Camejo, 2017). ”

En udredning fra 2017 af fedtsyrerne DHA og EPA viste, at behandling med oprenset DHA producerede en stigning i både DHA og EPA. Behandling med oprenset EPA resulterede imidlertid ikke i ændring af DHA-niveauer (Oscarsson og Hurt- Camejo, 2017).

I 1997 opdagede Grimsgaard et al., at kosttilskud på 3,8 gram EPA pr. dag hos raske mænd i syv uger faktisk forårsagede et fald på 15% i DHA-niveauer (Grimsgaard et al., 1997).

Fordele og ulemper ved fiskeolie?

Fordele ved fiskeolie: Fiskeolie optages let af kroppen og indeholder høje mængder af både DHA og EPA. Prisen på fiskeolie og algeolie er stort set ens.

Ulemper ved fiskeolie: Små mikroskopiske planter i havet producerer omega-3 fedtstofferne DHA og EPA. Når fisk spiser disse organismer, akkumuleres fedtstofferne i deres væv. På grund af den stigende forureningsgrad af, havene ophober fiskene også mange toksiner i deres væv. Så medmindre man bruger et renset fiskeolietilskud, indtager man også mange toksiner, især giftige metaller. Bivirkninger omfatter fisket eftersmag og i nogle mennesker fisket ildelugtende opstød. Fiskeolie er endvidere uegnet som tilskud til veganer og vegetarer.

Er algeolie sikkert at indtage?

Algeolie er en havplanteolie, der er den vigtigste kilde til næring til mange typer fisk.

Fisk er blevet fortæret af mennesker i tusindvis af år og er den vigtigste kilde til protein- og fedtstoffer for millioner af mennesker på jorden.

Algeolie giver ikke bivirkninger i dyreforsøg og producerer ikke unormale genetiske mutationer i hverken bakterier eller dyr (Blum et al., 2007; Fedorova-Dahms et al., 2011).

På grund af dets anerkendte sikkerhed bruges algerolie i vitaminer til både gravide og småbørn (Vanderhoof et al., 1999; Greenberg et al., 2008). “Disse resultater understøtter sikkerheden af DHA-algeolie som en kostkilde til DHA (Blum et al., 2007). ”

Den Europæiske Fødevaresikkerhedsstyrelse (EFSA) offentliggjorde i 2014 en videnskabelig udtalelse om, at DHA og EPA fra indtag af alge-oliekilder kunne øges sikkert fra 3 gram dagligt op til 5 gram dagligt. Den videnskabelige konklusion var, at der ikke er nogen sikkerhedsbekymring for voksne (Panel om diætetiske produkter, ernæring og allergier, 2014).

Hvorfor er algeolie et godt valg som et fedtsyresupplement og for hvem?

DHA indtaget fra algerolie har vist sig at være ernæringsmæssigt ækvivalent med både fiskeolie og kogt laks til levering af DHA i blodbanen og cellemembranen i cellerne (Arterburn et al., 2008). Forfatterne af denne undersøgelse fastslog, at brugen af algerolie var en sikker og praktisk kilde til DHA. Dette gør algerolie til en god mulighed for tilskud af DHA for personer, der ikke ønsker at indtage fiskeolier eller til vegetarer og veganer, der vælger ikke at medtage fisk i deres kost.

Både vegetarisk og vegansk kost indeholder tilstrækkelige mængder af den væsentlige forælder omega-6 fedtsyre linolsyre, men er forholdsvis lav i den essentielle alfa-linolensyre (ALA). Vegetarer og veganere har også kritisk mangel på både DHA og EPA (Davis og Kris- Etherton, 2003; Kris-Etherton og Hill, 2008). Blodkoncentrationerne af DHA og EPA i veganere er kun 29-36% sammenlignet med 49-52% hos ikke-vegetarer (Ågren et al., 1995).

Når fedtsyreniveauet i blodet af vegetarer og ikke-vegetarer undersøges, har man fundet, at vegetarer havde DHA-niveauer <40% lavere end ikke-vegetarer (Melchert et al., 1987).

Disse undersøgelser tyder på, at både veganere og vegetarer kræver tilskud af DHA og EPA. Da hverken veganer eller vegetarer spiser fisk eller tager fiskeolie, ser det ud til, at det bedste valg ville være at bruge algeolie som tilskud. Andre grupper af mennesker, der kunne drage fordel af et dagligt indtag af algerolie, omfatter: Gravide og ammende kvinder, personer med: Diabetes, synsproblemer, depression, hukommelsessvigt, alkoholisme, neurologiske lidelser samt ældre.

Et spørgsmål nogle mennesker har er, hvorvidt algeolie vil bidrage med tilstrækkeligt EPA?

For det første indeholder Algeolie-produktet ”Theta Pure Natural Algae Oil” 74 mg EPA pr. 5 ml servering, så der gives allerede noget af det præformerede EPA i denne olie.

Selvom omdannelsen af ALA til EPA kan variere 5-21% afhængigt af medicinske omstændigheder, kan yderligere EPA også produceres fra DHA. Det er blevet rapporteret, at 9,4-12% af supplerende DHA retrokonverteres til EPA (Conquer og Holub, 1996b, 1997; Kris-Etherton og Hill, 2008). En anden undersøgelse fra 1997 af 234 mænd fandt imidlertid, at tilskud af kun DHA øgede EPA med en 29%, hvilket indikerer, at en signifikant mængde DHA blev retrokonverteret til EPA (Grimsgaard et al., 1997). Denne forskning viser, at betydelige mængder DHA kan retrokonverteres til EPA. Derfor, hvis kosten indeholder tilstrækkelige mængder ALA og der yderligere suppleres med DHA (såsom algeolie), forventes den samlede EPA-produktion at være tilstrækkelig (Conquer og Holub, 1996a). “Som konklusion har DHA-tilskud (som algeolie) markant forbedret DHA-status (af serum og blodplader), bidraget til dannelsen af væsentlig mængde EPA og sænket det totale og LDL-kolesterol – HDL-kolesterolforhold (Conquer and Holub, 1996b). ”

Did you know there is a potential link between Omega 3 and Stress?!

The relationship between Omega 3 fatty acid intake and adaptation to stress or anxiety is becoming clearer. Back in 2011, a team of researchers from INRA and Inserm showed that reducing the intake of Omega 3 fatty acids in mice increased their stress.

This opens new perspectives in understanding the role of Omega 3 fatty acids in the management of stress by the brain.